Toimintamallien uudistaminen lisäsi jalansijaa erikoistuotteiden markkinoilla
Stalatubella haluttiin kehittää myyntiä ja markkinointia suuntaan, jolla saataisiin tuettua yrityksen kasvutavoitteita paremmin. Toimintamallien uudistaminen Funnelin luotsaamana auttoi Stalatuben myyntiä ja markkinointia saamaan yhdenmukaisen, tehokkaan ja tavoitteita aktiivisesti mittaavan, yhteisen toimintamallin. Konkreettiset suositukset pystyttiin ottamaan käyttöön heti 1–2 kuukauden sisällä raportin valmistumisesta.
Sami Packalén
CMO, Marketing and Sales Director
Laura Äimälä-Heiskanen
projektipäällikkö
KIINNOSTUITKO?
Ota yhteyttä
Mika Rautiainen
CEO
p. 040 5200 301
mika.rautiainen@funnel.fi
TARVE: Toimintamallien uudistus kasvutavoitteiden saavuttamiseksi
Stalatube on saavuttanut arvostetun aseman teräsmarkkinoilla korkealuokkaisten tuotteiden valmistajana. Tuotteiden laatu ja tuotannon toiminta oli Stalatubella ansiokkaasti jo viritetty kuntoon, joten katse suunnattiin markkinoinnin ja myynnin toimintojen kehitystyöhön. Yhteistyö Funnelin kanssa käynnistettiin keväällä 2012 ja se on jatkunut siitä lähtien.
– Kun tilaus-toimitusketjumme oli hiottu, oli oikea aika uudistaa markkinointia ja myyntiä tukemaan kasvutavoitteitamme. Halusimme myös vahvistaa jalansijaamme erikoistuotteiden markkinoilla, markkinointijohtaja ja Stalatuben globaalia myyntiorganisaatiota johtava Sami Packalén kertoo.
Vaikka asiaa oli paljon, suositukset eivät olleet toisistaan irrallisia vaan jokainen suositus tuki toistaan. Näin meille muodostui kirkas kokonaiskuva suunnasta, johon haluamme toimintaamme edistää.
TOTEUTUS: Terveystarkastus-mallilla reippaasti vauhtiin
Stalatuben ja Funnelin yhteistyön tavoitteena on luoda Stalatuben markkinoinnille ja myynnille yhdenmukainen, tehokas ja tavoitteita aktiivisesti mittaava, yhteinen toimintamalli. Funnelin Markkinointi- ja myyntiputken terveystarkastus -ratkaisutuote tarjosi muutoshankkeeseen ripeän alun. Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin nykyisen toimintamallin kipukohdat ja vahvuudet.
Terveystarkastuksen aikana Funnelin työryhmä tutustui laajaan määrään tausta-aineistoja sekä haastatteli Stalatuben johtoa ja globaalia myyntitiimiä. Suosituksista Stalatube sai suoraan uusia ja nopeasti toimeenpantavia ideoita markkinointi- ja myyntitoimintojensa kehittämiseen. Lisäksi yhteisprojekti ja Funnelin ulkopuolinen näkökulma antoivat mahdollisuuden testata Stalatuben tiimin omia ideoita ja siten tiimi sai varmuutta jatkojalostaa tai kuopata jo kypsyneitä suunnitelmia.
HYÖDYT: Konkreettiset suositukset myynnin ja markkinoinnin apuna
Erityisen suurta kiitosta Stalatuben markkinointi- ja myyntijohto antoi Funnelin projektiryhmälle siitä, kuinka lukuisat, varsin laajalti markkinoinnin ja myynnin toimintoja käsittelevät suositukset nivoutuivat yhteen soljuvaksi kokonaisuudeksi.
– Vaikka asiaa oli paljon, suositukset eivät olleet toisistaan irrallisia vaan jokainen suositus tuki toistaan. Näin meille muodostui kirkas kokonaiskuva suunnasta, johon haluamme toimintaamme edistää, Packalén kuvailee.
– Konkreettisuus suosituksissa oli sitä, mitä lähdimme hakemaan, ja sitä myös saimme. Konkreettisuuden myötä pystyimme toimeenpanemaan valtaosan suositusten nopeista voitoista heti 1-2 kuukauden sisällä raportin valmistumisesta.
Yhteydenpidon ja palvelun osalta projektipäällikkö Laura Äimälä-Heiskanen toteaa:
– Funnel jäi positiivisesti mieleen palvelutason suhteen! Heidän kanssaan oli mukava tehdä yhdessä töitä.
Yhteistyö Stalatuben ja Funnelin kesken jatkuu toimintamallien aukikirjoittamisella sekä toimintojen jalkautuksella sekä uusilla projekteilla.
STALATUBE
Stalatube on maailmanlaajuisesti tunnettu, vuonna 1972 perustettu, laadukkaiden ruostumattomien teräsrakenne- putkien ja niiden jatkojalosteiden valmistaja. Yrityksen pääkonttori ja tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa ja myyntikonttorit Yhdysvalloissa, Hollannissa ja Intiassa. Kansainvälisen jakeluverkoston turvin Stalatuben myynti ulottuu kaikkiin maanosiin ja 45 maahan. Viennin osuus 100 miljoonan euron liikevaihdosta on yli 90 %.
Funnel somessa
Muita onnistumisiamme
Asiakaskuunteluilla ymmärrystä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseen
Funnel toteutti Siemensin talotekniikan palvelualueelle B2B-Asiakaskuunteluprojektin, joka selvitti, mitä arvoa asiakkaat kokevat Siemensin asiakkaina ja mitkä asiat heille ovat tärkeitä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseksi Siemensin kanssa.
Funnel auttoi Firaa syventämään ja laajentamaan asiakasymmärrystään strategisella ja operatiivisella tasolla
Rakennusliike Fira halusi vahvistaa ymmärrystään asiakkaiden kokemasta arvosta sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Yhteistyö koostui Firan asiakastyytyväisyysdatan tulosten analysoinnista ja sen jälkeen toteutetuista asiakaskuunteluista.
Pilvipalveluiden turvallisuus ja oma osaaminen puhuttavat suomalaisia ja ruotsalaisia yrityksiä
Teimme jo kolmatta kertaa suuren pilvitutkimuksen Amazon Web Servicesin (AWS) kumppaniekosysteemille, jonka tavoitteena oli selvittää suurten ja keskisuurten yritysten pilvipalveluiden käyttöä.
Asiakaskuunteluilla ymmärrystä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseen
Funnel toteutti Siemensin talotekniikan palvelualueelle B2B-Asiakaskuunteluprojektin, joka selvitti, mitä arvoa asiakkaat kokevat Siemensin asiakkaina ja mitkä asiat heille ovat tärkeitä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseksi Siemensin kanssa.
Funnel auttoi Firaa syventämään ja laajentamaan asiakasymmärrystään strategisella ja operatiivisella tasolla
Rakennusliike Fira halusi vahvistaa ymmärrystään asiakkaiden kokemasta arvosta sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Yhteistyö koostui Firan asiakastyytyväisyysdatan tulosten analysoinnista ja sen jälkeen toteutetuista asiakaskuunteluista.
Pilvipalveluiden turvallisuus ja oma osaaminen puhuttavat suomalaisia ja ruotsalaisia yrityksiä
Teimme jo kolmatta kertaa suuren pilvitutkimuksen Amazon Web Servicesin (AWS) kumppaniekosysteemille, jonka tavoitteena oli selvittää suurten ja keskisuurten yritysten pilvipalveluiden käyttöä.