Mainonnan optimointia ja parempaa jakelukanavajohtamista kuluttajatutkimuksen avulla

touko 30, 2016 | Asiakaskokemus / CX, Asiakasymmärrys / Customer Insight , B2B-myynti, Caset, Kartoitus

Oriola halusi tunnistaa ja kasvattaa ymmärrystään Avène-naisesta – siitä, miten hän käyttäytyy ja miksi ostaa tuotteita. Funnelin kanssa toteutettu tutkimus tarjoaa ensimmäistä kertaa Oriolalle luotettavan näkymän ostajaprofiiliin. Tulosten ansiosta Oriola pystyy myös olemaan asiantunteva ja tukeva kumppani Avène-tuotteita myyville apteekeille.

HAASTATELTAVANA

Annika Hietanen,
markkinointipäällikkö

Anna Vanhala
tuotepäällikkö

KIINNOSTUITKO?
Ota yhteyttä

Mika Rautiainen
CEO
p. 040 520 0301
mika.rautiainen@funnel.fi

Avène-kuluttajatutkimus käynnisti Oriolan ja Funnelin yhteistyön

Funnel valikoitui Oriolan kumppaniksi toteuttamaan Avène-kuluttajatutkimusta. Kimmokkeen yhteistyölle antoi Oriolan kiinnostus tunnistaa Avène-nainen paremmin – ymmärtää miten hän käyttäytyy ja miksi ostaa tuotteita.

”Yhteistyön alusta alkaen on tuntunut, että olemme asiantuntijoiden kanssa tekemisissä. He eivät Funnelissa tee kuluttajatutkimusta ensimmäistä kertaa” kuvailee markkinointipäällikkö Annika Hietanen käyntiinlähdön tunnelmia.

”Meidän näkökulmasta yhteistyö on mennyt erittäin jouhevasti ja sujuvasti”, kertoo tuotepäällikkö Anna Vanhala Oriolalta.

Luotettavat tulokset auttavat saavuttamaan kasvua

Funnelin kanssa toteutettu tutkimus tarjoaa ensimmäistä kertaa Oriolalle luotettavan näkymän Avène-naisen profiiliin.

”Hämmästyimme siitä, miten valtavan suosion tutkimuksemme Avène-yhteisössä sai. Tutkimukseemme osallistui monta kertaa enemmän Avène-naisia kuin olimme alun perin osanneet aavistakaan. Tästä syystä voimme aidosti luottaa tuloksiin”, täsmentää Hietanen.

Vastaavaa kuluttajaprofiilitietoa ei ole aikaisemmin ollut saatavilla apteekkimarkkinassa. Näin ollen tutkimustieto ja sen hyödyntäminen tarjoavat Oriolalle merkittävää kilpailuetua.

”Kilpailutilanne jakelukanavassa on oleellisesti muuttunut ja haluamme voimakkaasti laajentaa Avène-valikoimaa apteekeissa. Tutkimustulokset valavat meihin uskoa, jolla voimme rohkaista apteekin henkilökuntaa myymään ja suosittelemaan Avène-tuotteita rohkeasti profiilin mukaisille naisille” Hietanen kehuu hyötyjä.

”Olemme aina tienneet, että tuotteidemme käyttäjät ovat lojaaleja. Tutkimus todisti, että 100% Avène-käyttäjistä suosittelee tuotteita – se osaltaan antaa valtavasti uskoa tulevaan ” painottaa Vanhala.

Yhteistyön alusta alkaen on tuntunut, että olemme asiantuntijoiden kanssa tekemisissä. He eivät Funnelissa tee kuluttajatutkimusta ensimmäistä kertaa

– Annika Hietanen
  markkinointipäällikkö, Oriola

Tuloksista lisäarvoa keskusteluihin apteekkihenkilökunnan kanssa

Avène-kosmetiikkaa myydään yksinomaan apteekeissa. Kasvanut ymmärrys kuluttajaprofiilista tukee Oriolaa keskusteluissa apteekkihenkilökunnan kanssa:

”Nyt kun tunnemme Avène-naisen, pystymme paljon paremmin ja uskottavammin olemaan apteekeille asiantunteva kumppani ja tukemaan heitä myyntityössä. Pääsemme tulosten kanssa syvempiin keskusteluihin. Moni apteekki tutkii itsekin asiakaskuntaansa ja nyt voimme peilata toistemme tutkimustuloksia ja saada ihan uudenlaista keskustelua aikaiseksi”, kuvailee Hietanen.

Tuloksista apua mediavalintoihin

Yksi iso teema tutkimuksessa oli kartoittaa Avène-naisen kiinnostuksen kohteita ja mediakäyttäytymistä. Karttunutta täsmätietoa hyödynnetään markkinointimixin optimoimiseksi.

”Mediakäyttäytyminen on murroksessa. Nyt saadun datan avulla pystymme kohdentamaan mainontaa merkittävästi paremmin. Lisäksi näemme tuloksista digipuolen vahvan roolin” kertoo Hietanen.

Lisää uutiskirjetilaajia

Kuluttajatutkimuksen toteuttaminen kasvatti merkittävästi myös Avène-uutiskirjetilaajajoukkoa. Lisäksi suuri osa vastaajista on kiinnostunut Avène-kuluttajaraadista – yhteisöstä, jossa keskustellaan mm. ihonhoidon uusimmista trendeistä ja kysytään käyttäjäpalautetta uutuustuotteista.

”Se, että saimme näin ison otannan ja useat haluavat kuulla meistä vielä paljon lisää, antoi luottamusta tulevaan. Koemme, että Avène on brändinä kiinnostava”, kiteyttää tuotepäällikkö Vanhala.

Pääsemme tulosten kanssa syvempiin keskusteluihin. Moni apteekki tutkii itsekin asiakaskuntaansa ja nyt voimme peilata toistemme tutkimustuloksia ja saada ihan uudenlaista keskustelua aikaiseksi.

– Annika Hietanen
  markkinointipäällikkö, Oriola

Oriola

Oriola on lääkkeiden ja terveys- ja hyvinvointituotteiden vähittäis- ja tukkukaupan alalla toimiva suomalainen pörssiyhtiö.

www.oriola.com/fi/ >>

Muita onnistumisiamme