Toteutamme kymmeniä haastatteluja tiimissäni päivittäin. Minulta usein kysytään, mikä saa kiireiset ihmiset osallistumaan – mikä heitä motivoi? Mikä on salaisuutemme?

Meillä on toki metodimme ja projektikohtaisesti tarkasti mietityt kannustimet jokaiselle haastateltavalle, mutta niiden yläpuolelle kohoaa yksi yhteinen nimittäjä: ihmisten halu oppia ja tulla kuulluksi. Koen, että tämä tarve pikemminkin voimistuu kuin hälvenee mitä hektisemmäksi työelämä muuttuu. Käytännössä se näkyy hankkeidemme onnistumisina – kun kohderyhmä on oikea ja tarkastelussa on juuri heille ajankohtainen teema, saamme läpivietyä haastattelun, josta kumpikin osapuoli hyötyy.

Usein saammekin kuulla haastatelluilta palautetta haastattelun lopuksi, kuten:

”Hyvä, että aihetta tutkitaan, koska on niin ajankohtainen omalla työpöydälläni.”
”Tekipä hyvää hetkeksi pysähtyä aiheen pariin ja kirkastaa omat ajatukset.”

Kohderyhmää kuuntelemalla palveluiden myyjä luo itsestään asiakaskeskeisen mielikuvan, rakentaa parempaa liiketoimintaa ja kestäviä asiakkuuksia. Toteuttamamme Yritysmarkkinan tila -tutkimus alleviivasi hiljattain, että palvelujen ostavien asiakkaiden mukaan kaupan ratkaisee myyjän kyky vastata tarpeeseen ja synnyttää arvoa sekä ammattitaidollaan herättää luottamusta. Mikäpä olisikaan parempaa taustoitusta kuin itse näyttää mallia ja kysyä asiakaskunnalta näkemyksiä, osallistaa heitä uusien innovaatioiden kehitykseen ja herättää heidän mielenkiintonsa.

Kartoitusten avulla se on tehtävissä.

Liisi Koivu

Tilaa uutiskirjeemme!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat uusimmat blogit ja muut ajankohtaiset ilmoitukset suoraan sähköpostiisi!