Funnel
  • Etusivu
  • Palvelut
    • B2B-asiakkuuksien kasvattaminen
      • B2B-Asiakaskuuntelu
      • Win/Loss-analyysi
      • ABM – Account Based Insight & Marketing
    • B2B-asiakaskokemus
      • Asiakaspulssi
      • B2B-Asiakaskokemusmittaus
      • B2B-Asiakaskokemusmittauksen kehittäminen
      • Sidosryhmäkuuntelu ja -mittaus
    • B2B-markkinatutkimukset
      • B2B-Markkinakuuntelu
      • B2B-Markkinakartoitus
    • Valmennukset ja konsultointi
      • Erottautuminen ja kilpailuetu
      • Myynnin ja asiantuntijoiden valmennukset
  • Referenssit
  • Ajankohtaista
  • Blogit
  • Teemat
    • Asiakasarvo
    • Kilpailuetu
    • B2B-asiakaskokemus
    • B2B-asiakasymmärrys
    • B2B-segmentointi 
    • B2B-ekosysteemi
  • Yhteystiedot
  • in English
Valitse sivu

Kohdennettu markkinointi – miten se voi yhä olla niin vaikeaa?

mennessä Mika Rautiainen | Account Based Marketing (ABM), Blogit

”It’s hard to be a tonttumies”, toteaa naftaliinista kaivettu tv:n joulukalenteriversio.

Kuullessani jälleen tuon lauseen palasin muistoissani parikymmentä vuotta taaksepäin. Paljon on maailma muuttunut tuosta ajasta. On internettiä ja digitaalisatiota, on etätyötä, re-targetointia, diginatiivia ja somea. Eipä ollut ennen, tai ainakaan 1990-luvulla.

On kuitenkin lohdullista huomata, että jotkin asiat eivät ole muuttuneet. Ihmiset myyvät ihmisille, joko suoraan tai välillisesti, nykyään digitaalisten kanavien avulla. Ja edelleen suurien ja pitkien myyntihankkeiden voittaminen vaatii osaamista, tietoa ja toimivia työkaluja. Eikä se tunnu vieläkään onnistuvan niin helposti kuin myyntijohto toivoisi.

Tuo viimeinen ei ole lohdullista. Enemmänkin sääli, muttei säälittävää. Vaikka ja koska maailmamme on muuttunut digitalisaation myötä, on myynnin arjesta tullut yhä hankalampaa. Asiakkaiden päätöksentekoon vaikuttavat tekijät ovat moninkertaistuneet, he altistuvat yhä suurempaan tietomäärään, joutuvat tekemään monimutkaisempia päätöksiä ja olemaan valveutuneempia kuin ennen. Koita tässä nyt sitten vaikuttaa ja vakuuttaa, rakentaa luottamusta ja olla asiakkaan luotettu kumppani, tuskailee usea myyjä juuri tälläkin hetkellä.

 

Älä sitten yritä.

Meidän myyjien suurena haasteena on se, että me usein mietimme vain lopputulosta – kauppaa – emmekä keskity matkaan, niihin tekoihin ja toimiin, joilla kauppa saadaan kotiin.

Valitettavasti asiakkaan vakuuttamiseen ei riitä hyvä tapaaminen ja loistava tarjous. Luottamusta ei rakenneta yhdessä päivässä. Se saattaa viedä kuukausia. Tosin luottamus voidaan menettää minuutissa, mutta puhutaan siitä sitten lisää ensi vuoden puolella.

 

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Koska matka on tärkeämpi kuin maali (noin niin kuin kronologisesti), on erityisesti suurissa ja pitkissä myyntihankkeissa varmistettava, että reitti lähdöstä maaliin on mahdollisimman selkeä ja hyvin suunniteltu. Matkan tulisi sisältää tarpeeksi monta – asiakkaalle merkityksellistä – kohtaamista, asiakkaan yllättäviä wow-elementtejä ja asiakkaiden oivalluttamista uusilla ajatuksilla, tiedoilla ja ideoilla.

 

Hä?

Tässä vaiheessa myyjän hartiat lysähtävät ja todellisuus iskee tuulilasiin kuin joulukuinen räntäsade moottoritiellä. Miten ihmeessä tuon kaiken pystyy tekemään muun kiireen keskellä, yksin?

Ei sitä pystykään. Sen takia on olemassa markkinointi, ja erityisesti Account Based Marketing eli kohdennettu markkinointi.

ABM:n avulla myynti ja markkinointi pystyvät ja keskittyvät tunnistamaan asiakkaiden oikeat päättäjät, tuottamaan resonoivaa viestiä ja tarjoilemaan sen päättäjille oikea-aikaisesti ja oikeassa kanavassa tai tilanteessa.

Olemme Funnelissa saaneet tänäkin vuonna auttaa useampaa asiakastamme voittamaan merkittäviä myyntihankkeita ABM:n avulla. Olemme rakentaneet useista suurista yrityksistä Account Based Insightia ja toteuttaneet kohdennettuja ja räätälöityjä toimenpiteitä valituille päättäjille. Lopputuloksena on ollut asiakkaiden oivalluksia, uusia tapoja vaikuttaa, resonoivia tarjouksia ja voitettuja kauppoja.

It’s hard to be a myyntimies, ainakin ilman ABM:ää.

Hyvää joulua ja asiakaskeskeistä tulevaa vuotta.

Mika Rautiainen
CEO, Founder

tel +358(0) 40 5200 301
mika.rautiainen@funnel.fi

Lue lisää ABM:stä
Tutustu Account Based Marketing -palveluihimme

Tilaa uutiskirjeemme!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat uusimmat blogit ja muut ajankohtaiset ilmoitukset suoraan sähköpostiisi!

Tilaa

Ajankohtaista

  • Asiakaskuunteluilla ymmärrystä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseen
  • Asiakassuunnitelman ABC
  • Asiakasymmärrystä B2B-verkkokaupasta – Miten se eroaa B2C-verkkokaupasta?

Aiheita

  • Account Based Marketing (ABM)
  • Asiakasarvo
  • Asiakaskokemus / CX
  • Asiakasymmärrys / Customer Insight 
  • Asiakkuudenhoito
  • B2B-markkinointi
  • B2B-myynti
  • Ekosysteemit
  • Kartoitus

Kirjoittajat

Terhi Kallio
Tarja Lähdemäki
Pia Pulkkanen
Joona Rautiainen
Mika Rautiainen
Jiao Wang
Satu Saari
Tiina Häikiö
Vierailijat
Höyläämötie 7
00380 Helsinki
+ 358 50 454 3350
info@funnel.fi
LinkedIn logo Facebook logo

AJANKOHTAISTA

Asiakasarvo - mitä se on ja miksi se on tärkeää?
Kartoitukset
Caset
Blogi

FUNNEL

Palvelumme
Yhteystiedot
Avoimet työpaikat
Asiakkaamme
Tietosuojaseloste

Aiheita

Account Based Marketing (ABM) Asiakasarvo Asiakaskokemus / CX Asiakasymmärrys / Customer Insight  Asiakkuudenhoito B2B-markkinointi B2B-myynti Ekosysteemit Funnel kartoittaa In English Kartoitus Ura Funnelissa Yritysmarkkinan tila

Tutkimushaastateltavalle

Dialogi asiakkaamme asiakkaan, eli sinun, kanssa on tärkeä tekijä asiakkaamme tarjoaman palvelun kehittämisessä ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Osallistumalla haastatteluumme pääset kehittämään myös sinulle tarjottavia palveluja ja tuotteita.

Lue lisää

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
© Funnel 2.0 Oy
Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi ja kävijäliikenteen tilastointiin. Lue lisää
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT