”Jos haluat saada kakun uunista nopeammin ulos, ei lämpötilaa kannata nostaa kolmeensataan asteeseen, koska silloin se palaa. Sinun pitää säätää lämpö matalaksi ja odottaa kärsivällisesti.” kirjoittaa Perttu Pölönen osuvasti kirjassaan Tulevaisuuden lukujärjestys.  Tilasin sen vain pari viikkoa sitten: tuolloin maailma ei ollut vielä näin ennalta-arvaamattomassa tilanteessa.

Kärsivällinen matkanteko palkitsee

Pertun ohje sopii hyvin myös asiakaskeskeisen liiketoiminnan kehittämiseen. Nyt jos koskaan on otollinen aika keskittyä oleelliseen: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten parempaan ymmärtämiseen ja sitä kautta syntyvään liiketoiminnan elinkelpoisuuden varmistamiseen myös tulevaisuudessa. Nykyisessä markkinaympäristössämme valta on jo aikoja sitten siirtynyt asiakkaille. Aidosti asiakaskeskeinen yritys ymmärtää, että yrityksen toiminnan ensisijainen tarkoitus on asiakkaiden palveleminen, kannattavasti.

Hyvä palveleminen vaatii sen oivaltamista, mitä asiakkaat meiltä juuri nyt odottavat. Samalla olisi pystyttävä suunnittelemaan kvartaalia pidemmälle, vuosienkin taakse. Mietittävä, missä halutaan kussakin asiakassuhteessa olla sovittuina ajankohtina ja millaisia asiakkaita halutaan lisää. Pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti.

Vaikeissakin olosuhteissa on mahdollista menestyä: Keskittymällä pitämään huolta nykyisistä asiakkaista, ja miettimällä miten uusia asiakkaita palvellaan, arvoa ja hyötyä tuottaen. Omat vahvuudet ja kilpailuedun lähteet löytyvät selvittämällä vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä yrityksemme toiminnassa ja palvelussamme luo asiakkaillemme sellaista arvoa, joka saa heidät ostamaan ja sitoutumaan nyt ja tulevaisuudessa (lyhyt ja pitkä aikajänne)?
  • Miten asiakkaita tulisi palvella niin, että he kokisivat palvelun vastaavan heidän tarpeitaan ja se olisi samanaikaisesti yritykselle kannattavaa?
  • Mitä tuotteita ja palveluita asiakkaille tulisi myydä ja markkinoida nyt ja tulevaisuudessa? Miten se onnistuu optimaalisesti?

Kasvata liikevaihtoa ja tehosta toimintaa

Keskittymällä asiakkaiden tärkeimpiin odotuksiin ja tarpeisiin on mahdollista sekä kasvattaa liikevaihtoa että tehostaa toimintaa vieläpä niin, että asiakkaiden kokemus yhteistyöstä paranee entisestään.

Soita tai viestitä, jos voimme auttaa yritystäsi menestymään yhä paremmin yhdessä asiakkaidenne kanssa.

Tarja Lähdemäki
Chief Customer Officer

tel +358 400 772 611
tarja.lahdemaki@funnel.fi