Miten sitten B2B-palvelutalo voi erottua kilpailijoistaan vahvalla brändillä?
Erityisen vahvat brändit ovat paitsi tunnettuja, ne myös herättävät ihmisissä positiivisia mielikuvia. Yksinkertaisimmillaan brändäyksessä onkin kyse tunnettuuden ja positiivisten mielikuvien luomisesta. Näin ollen B2B-palvelutalojen, eikä vain markkinointiosaston, tulisi sekä panostaa brändinsä näkyvyyteen että antaa aihetta positiivisille mielikuville.
B2B-palveluiden markkinoilla brändi on ennen kaikkea lupaus tulevasta palvelukokemuksesta. Yrityksenne leima tarjouksessa asettaa asiakkaalle odotuksia siitä, millaisen palvelukokemuksen hän tulee saamaan. Erityisen vahva B2B-brändi rakentuukin luomalla, sisäistämällä, kommunikoimalla ja lunastamalla asiakkaille arvokkaita lupauksia.
1. Lupaa rohkeasti ja erotu joukosta
Kaikki lähtee liikkeelle erottuvien ja osuvien lupausten luomisesta. Brändilupausten tulee olla asiakkaalle arvokkaita. Kun asiakkaat ostavat palveluitanne heille saattaa olla tärkeää esimerkiksi innovatiivisuus tai luotettavuus. On tärkeää ymmärtää, mikä erityisesti tuottaa arvoa teidän asiakkaillenne.
2. Teroita ja hio henkilöstön kanssa sisäisesti
Toisekseen koko yrityksen henkilöstön tulee ymmärtää, mistä edustamassaan brändissä on kyse. Coca-Cola on onnistuneesti yhdistänyt brändinsä onnellisuuteen. Mistä teidän brändissänne on kyse? Olipa vastaus laatu, innovatiivisuus tai onnellisuus, koko henkilöstön tulisi osata vastata kysymykseen epäröimättä ja yhteen ääneen. Hyvä tapa sisäistää brändi koko joukolla on pureskella sitä yhdessä työpajoissa. Silloin työntekijät saavat mahdollisuuden ottaa brändin omakseen eikä vain opetella ulkoa johdon sanelemaa slogania.
3. Toitota kaikille
Kun brändin syvin olemus on sisäisesti hahmoteltu ja sisäistetty, on aika kommunikoida siitä asiakkaillekin. Markkinointi ja myynti voi näin ollen suoraan vaikuttaa brändin tunnettuuteen ja mielikuviin viestimällä aktiivisesti brändistä ja sen merkityksestä. On tärkeää, että vaikuttavat markkinointikampanjat ja pysäyttävät myyntipuheet kertovat molemmat samaa tarinaa brändistänne.
4. Vaikein vaihe: lunasta lupauksesi
Silti lopulta – kuten aina – asiakaskokemus ratkaisee. Yritys voi kehittää mielettömiä konsepteja ja sisäistää brändimielikuvan niin, että jokainen osaa jopa unissaan kertoa, mistä brändissä on kyse. Sen jälkeen voidaan viestiä brändistä selkeästi ja vaikuttavasti kaikille relevanteille sidosryhmille. Kaikki tämä on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa, jos asiakaskokemus ei vastaa luvattua. Palvelun tuottajien tulee päivittäisessä työssään ja jokaisessa kosketuksessa asiakkaan kanssa muistaa edustavansa brändiä ja lunastaa annettuja lupauksia.
Helmi Korhonen
Kirjoittaja on Funnel-alumni