Lukuaika: 2 min

Thank God it’s 2021, moni odottaa. Kyllä, kulunut vuosi on ollut monelle ja monella tapaa koettelemus. Mutta erikoiset olosuhteet ovat tarjoilleet osalle myös hienoja mahdollisuuksia. Olemme Funnelissa saaneet olla näiden jälkimmäisten onnekkaiden joukossa. Töitä sen eteen on silti toki tehty, ihan pirusti. 

Vuosi 2020 eristi ihmiset toisistaan, mutta meillä Funnelissa koimme menneet kuukaudet myös toisiimme sitovana aikana. Päivittäiset ja viikoittaiset Teams-tapaamiset ovat pitäneet sisällään huiman kasvun työyhteisönä! 

Strategia käyttäjiensä näköiseksi

Kukapa olisi arvannut, että kun alkuvuodesta koko henkilöstön voimin suunnittelimme silloisen Advisor Board -jäsenemme Heidi Iouannidoun kanssa Funnelin uutta strategiaa, hyppäämme ihan heti sen villeimpään versioon. Visioimme maailmasta lähivuosille kolme eri vaihtoehtoa, joihin Funnelin toiminnan meidän näköisenä istutimme. Viimeiseksi maalailimme vielä mustan joutsenen, se älyttömimmän maailmantilanteen, ihan vain koska kaikkihan on aina mahdollista. (Lue Heidin blogi strategiatyöstä muutosten keskellä >>) 

Tämän viimeisen vision kohdalla yksi tiimeistämme ennusti sen kamalimman muodon: III maailmansodan tai muun globaalin kaiken pysäyttävän katastrofin. Toinen tiimimme, se, jossa strategiaa luodessa nojauduttiin vahvimmin dataan ja tuloksiin, povasi jokerina maailmanlaajuista talouskasvun ylittävää rakkauden aaltoa.  

Myös näihin utopistiselta kuulostaviin maailmantilanteisiin tehtiin kevyt 5-vuotisstrategia. Ja kuinkas sitten kävikään? Ei mennyt kuin kuukausi ja maapalloa alettiin sulkea manner kerrallaan! Seurasimme toisaalta sivusta ja toisaalta ihan ytimestä, niin kuin moni muukin, miten kaikkialla rytisi. Ja kuitenkin, oli ihan hiljaista. Istuimme omissa tuvissamme, teimme töitä läppäreillä ja odotimme, milloin saamme taas astua ulos. Mutta Funnelissa emme olleetkaan tyhjän päällä, meillä oli yhdessä tehtynä nämä villit visiot siltä varalta, jos maailma heittääkin kuperkeikkaa. Ja heittihän se – emme tiedä vieläkään, millaiseksi liike-elämä muuttuu, mutta hyväntekeväisyys, hyvän tekeminen, avoimuus ja empatia näkyvät jo selvästi yhdellä jos toisella tavalla. Ja me nautimme täysin siemauksin saadessamme osallistua tämän sydämellisen maailman rakentamiseen.  

9 erilaista persoonallisuutta toistensa tukena

Alkuvuonna emme aloittaneet vain Funnelin kehitysprosessia, me keskityimme myös tutustumaan itseemme ja toisiimme. Voi, mikä valloittava kokemus olikaan avata persoonallisuuksiamme trainerimme Mari Blomqvistin ohjaamana enneagrammin avulla! Enneagrammissa eri persoonallisuudet jaetaan yhdeksään eri tyyppiin, joista heijastuu muun muassa henkilöiden vaistonvarainen toiminta stressi- ja lepotilanteissa. Tiedätkö mitä, meistä funnelilaisista löytyi persoonat enneagrammin kahdeksaan eri tyyppikategoriaan! Se kertoo työyhteisömme monenkirjavuudesta ja sen arvostuksesta, kunnioittamisesta ja ymmärtämisestä.  

Olemme oppineet enneagrammin avulla huimasti itsestämme ja toisistamme. Osaamme lukea paremmin toistemme reaktioita ja ennakoida käyttäytymistämme. Koronasulusta huolimatta jatkoimme enneagrammiharjoituksiamme myös etänä, emmekä ole vieläkään lopettaneet. Tuomme ymmärryksemme itsestämme ja toisistamme paremmaksi asiakaskokemukseksi ja paremmaksi työkaverikokemukseksi.  

Tuotteistuksen täyssiivot

Kun tahti maailmassa keväällä hiljeni, me pistimme Funnelissa isompaa vaihdetta silmään. Ulospäin ei näkynyt hetkeen mitään, mutta nyt näkyy. Siivosimme tuotevalikoimamme. Meissä on potentiaalia tehdä vaikka mitä, ja helposti keulimmekin eteenpäin sen mukaan, mutta nyt meidät suitsittiin keskittymään olennaiseen. Konmaritimme työmme: strategian, ydinosaamisemme ja intuitiomme mukaan. Hitto, mikä jumppa! – mutta kylläpä kannatti, todellakin, aivan elintärkeä ja uuden strategianmukainen puristus. Tiedätkö sen fiiliksen kunnon juhannussiivojen jälkeen? On raikasta, kevyttä ja valoisaa. Me emme ehtineet saada tuotteistussiivoja varsin valmiiksi juhannukseksi, mutta syyslomalle päästiin jo kirmaamaan konseptit ja tuotesivut viikattuina, käy vaikka itse katsomassa. Tai no, kuka piti minkäkin syysloman, sulki siis läppärin tai työsähköpostin kotonaan.   

Tuo tuotteistus tehtiin taas yhdessä, ihan koko Funnelin porukalla. Autoimme toisiamme sparrailemaan, haastoimme ja pyörittelimme palvelusisältöjämme. Voin kertoa, että roskiin meni monta hyvää versiota, ennen kuin olimme tyytyväisiä kokonaisuuksiin. Teimme tämän kaiken hyvässä kunnioituksessa toisiamme kohtaan, suurella sydämellä, ja nyt meidän on helppo seisoa tuon kaiken takana. Tiedämme tasan tarkkaan, mikä on ydintekemistämme ja millä konseptilla se tehdään, ja milloin päätämme käväistä tuon ladun ulkopuolella. 

Vuosi 2020 – Funnel 10  

Funnel täytti tänä vuonna 10 vuotta! Kutsusi juhliin ei hukkunut matkalla. Juhlallisuudet siirrettiin yllättäen tältä vuodelta jonnekin tulevaan. 10 vuotta on kuitenkin merkkipaalu, pysähdyksen arvoinen katselupaikka. Erikoinen vuosi on tarjonnutkin hyvää aikaa katsella sisään- ja ulospäin. Vuosi on tarjonnut myös aikaa kehittää Funnelista meidän työntekijöidemme näköistä paikkaa. Ja tältä me nyt näytämme: työtä sydämen palolla tekeviä, asiakkaitamme ja toisiamme arvostavia, auttamishaluisia ja tulevaan rohkeasti tarttuvia. Tervetuloa tutustumaan! 

Kiitos asiakkaamme ja kumppanimme tästä vuodesta, ja näistä vuosista! Näemme vuodenvaihteen tuolla puolen. 

 

Rauhallista joulunaikaa <3  

Terhi Kallio
Project manager, Insight & Marketing

puh. +358 50 5011 600
terhi.kallio@funnel.fi

Seuraa meitä LinkedInissä ja saat kuukausittain julkaistavan uutiskirjeen LinkedIn-uutisvirtaasi!