Lukuaika: 3 min
1. Myyjät eivät olekaan enää ostajien ensisijainen kanava
Ostajat ovat hyvin itsenäisiä ostoprosesseissaan, kun valtava määrä informaatiota on vain muutaman klikkauksen päässä. Tämä puolestaan vähentää myyjien suoraa vaikutusvaltaa asiakkaiden päätöksentekoon. Gartnerin mukaan ostoa harkitessa asiakkaat käyttävät vain 17 prosenttia ajastaan myyjien kanssa, kun valtaosa ajasta käytetään itsenäiseen tiedonhakuun. Jos ostajat vertailevat useita toimittajia, kilpailevat myyjät saavat aiempaakin vähemmän ostajan aikaa. Myyjät eivät siis olekaan enää pääasiallinen kanava tiedonhakuun, vaan vain yksi kanava lukuisten muiden joukossa. Sen tähden on erityisen tärkeää panostaa huolellisiin ja myyviin palvelu- ja tuotekuvauksiin sekä pitää verkkosivut ajan tasalla, jottei itsenäiset ostajat ohita tarjoomaanne.
2. Ostajaa ei kiinnosta myyjän myyntiputki vaan ostoprosessin edistyminen
Hyvä myyjä helpottaa ostajan työtä tarjoamalla oikea-aikaista informaatiota, joka auttaa asiakasta etenemään monimutkaisissa ostoprosesseissa. Ehkä ennen seuraavaa myyntitapaamistasi kuvittelet itsesi ostajan saappaissa. Miten sinä voisit myyjänä auttaa ostajaa edistämään hänen työtään?
3. Myynnin ja markkinoinnin tulee toimia samanaikaisesti
Mika Rautiainen
CEO, Founder
+358 405200 301
Tarvitsetko tukea myynnin tehostamiseen? Myynnin ja asiantuntijoiden valmennuksemme ovat aina räätälöityjä asiakkaamme tarpeisiin. Asetamme valmennuksillemme mittarit, joiden avulla niin me kuin asiakkaamme voi seurata valmennusten hyödyllisyyttä. Myynnin valmennuksissa mittarit voidaan sitoa esimerkiksi euroihin, ja asiantuntijoiden valmennuksissa mittarit linkittyvät aktivitteetteihin.