Asiakaskuunteluilla ymmärrystä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseen
Funnel toteutti syksyllä 2021 Siemensin talotekniikan palvelualueelle B2B-Asiakaskuunteluprojektin. Kuunteluiden tavoitteena oli selvittää mitä arvoa asiakkaat kokevat Siemensin asiakkaina ja mitkä asiat heille ovat tärkeitä menestyksellisen yhteistyön kehittämiseksi Siemensin kanssa.
Funnel haastatteli Siemensin talotekniikan suurten asiakkaiden strategisia päättäjiä ja operatiivisia arjen yhteyshenkilöitä. Haastatteluiden avulla päästiin pureutumaan asiakkaiden näkemyksiin määrällistä kyselyä huomattavasti tarkemmin. Siemensin Service Business Manager Joni Salo kertoo, että he saivat projektin avulla käsityksen tähänastisista onnistumisista asiakastyössä sekä hyvät eväät avainasiakkuuksien kehittämiseksi. Siten odotukset yhteistyölle täyttyivät.
– Funnelin asiantuntijat ovat ammattitaitoisia ja hyviä työssään: siinä substanssissaan ja kontekstissaan he tietävät, mitä työ vaatii ja mitä ollaan tekemässä, Salo kiteyttää.
KIINNOSTUITKO?
Ota yhteyttä
Tarja Lähdemäki
Chief Customer Officer
+358 400 772 611
Tehdyn asiakaskuuntelun pohjalta olemme saaneet laajemman käsityksen asiakkaidemme tarpeista, minkä avulla olemme pystyneet ohjaamaan omaa työtämme lähemmäs asiakastarvetta.
Välittömänä konkreettisena hyötynä projektista Siemens sai neutraalin ulkopuolisen toimijan hankkimaa tietoa asiakkaidensa odotuksista, ja jopa odotuksia avoimempia vastauksia, joiden avulla tehdä räätälöidympää asiakassuunnitelmaa. Tämän Siemens uskoo tuovan myös taloudellista hyötyä.
Siemensin Value Added Services Team Lead Minna Aalto nostaa erityisen arvokkaaksi tutkimusammattilaisten kyvyn johdattaa keskustelua haastateltavan kannalta oleellisiin teemoihin ja kipukohtiin, ja vahvistaa haastatteluiden avulla ymmärrystä asiakkaiden yhteyshenkilöistä.
– Henkilötasolla tuli ahaa-elämyksiä siitä, millaisia asenteita asiakkailla voi olla Siemensiä kohtaa, se oli hyödyllistä tietää. Oli myös todella hyödyllistä huomata asiakkuuksien hoidossa olleet erot. Myös myyjien persoonallisuudet ja painotukset erottuivat. Saimme vahvistusta sille, että asiakkaat haluavat tehdä kanssamme yhteistyötä, ja olivat tyytyväisiä siihen, että yhteistyötä on tehty tiiviisti, Aalto kertoo.
Asiakaskuunteluilla laajempaa ymmärrystä asiakkaiden tarpeista
Asiakaskuuntelujen avulla saadaan paitsi tietoa asiakkaiden kokemuksista, myös sellaisista odotuksista yhteistyön kehittämiselle, joita nämä eivät ehkä ole osanneet aiemmin suoraan sanoittaa. Joni Salo uskoo, että asiakkaat saavat kuunteluista arvoa myös oman liiketoimintansa kehittämiseen.
– Meillä on paljon ratkaisuja, joista emme ehkä ole huomanneet kertoa. Asiakas haluaa kuulla jatkuvammin ja enemmän, missä kaikessa voimme heitä auttaa.
Yhteistyö Funnelin kanssa auttoi Siemensiä kehittämään sekä käytännön että strategisen tason asiakastyötä. Muutokset toiminnassa ovat saaneet asiakkailta myönteisen vastaanoton.
– Tehdyn asiakaskuuntelun pohjalta olemme saaneet laajemman käsityksen asiakkaidemme tarpeista, minkä avulla olemme pystyneet ohjaamaan omaa työtämme lähemmäs asiakastarvetta. Ensimmäisten kokemusten perusteella asiakkaat ovat ottaneet uudenlaisen lähestymistavan innolla vastaan. Asiakaskuuntelun jälkeen pidetyt tapaamiset haastateltavien kanssa ovat auttaneet yhteistyötä laajentumaan kohti yhteisiä tavoitteita, Salo kertoo.
Funnelilaisten proaktiivisuus, tulosten tulkinta ja projektinjohtotaidot koettiin erinomaisiksi, ja kommunikaatio välittömäksi ja helpoksi.
Tutustu myös toiseen Siemensin referenssitarinaan täällä: Asiakaskuuntelulla syvempää yhteistyötä sairaalaan rakentamisessa >>
Siemens
Funnel somessa
Muita onnistumisiamme
Funnel auttoi Firaa syventämään ja laajentamaan asiakasymmärrystään strategisella ja operatiivisella tasolla
Rakennusliike Fira halusi vahvistaa ymmärrystään asiakkaiden kokemasta arvosta sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Yhteistyö koostui Firan asiakastyytyväisyysdatan tulosten analysoinnista ja sen jälkeen toteutetuista asiakaskuunteluista.
Pilvipalveluiden turvallisuus ja oma osaaminen puhuttavat suomalaisia ja ruotsalaisia yrityksiä
Teimme jo kolmatta kertaa suuren pilvitutkimuksen Amazon Web Servicesin (AWS) kumppaniekosysteemille, jonka tavoitteena oli selvittää suurten ja keskisuurten yritysten pilvipalveluiden käyttöä.
Case Siemens ja OYS: Asiakaskuuntelulla syvempi yhteistyö maailman älykkäimmän sairaalaan rakentamisessa
Funnel auttoi Siemensiä ja Oulun yliopistollista sairaalaa mittavan sairaalaprojektin kumppanuudessa löytämään ne yhteistyön kohdat, joissa saadaan yhdistettyä paras osaaminen ja hyöty.
Funnel auttoi Firaa syventämään ja laajentamaan asiakasymmärrystään strategisella ja operatiivisella tasolla
Rakennusliike Fira halusi vahvistaa ymmärrystään asiakkaiden kokemasta arvosta sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Yhteistyö koostui Firan asiakastyytyväisyysdatan tulosten analysoinnista ja sen jälkeen toteutetuista asiakaskuunteluista.
Pilvipalveluiden turvallisuus ja oma osaaminen puhuttavat suomalaisia ja ruotsalaisia yrityksiä
Teimme jo kolmatta kertaa suuren pilvitutkimuksen Amazon Web Servicesin (AWS) kumppaniekosysteemille, jonka tavoitteena oli selvittää suurten ja keskisuurten yritysten pilvipalveluiden käyttöä.
Case Siemens ja OYS: Asiakaskuuntelulla syvempi yhteistyö maailman älykkäimmän sairaalaan rakentamisessa
Funnel auttoi Siemensiä ja Oulun yliopistollista sairaalaa mittavan sairaalaprojektin kumppanuudessa löytämään ne yhteistyön kohdat, joissa saadaan yhdistettyä paras osaaminen ja hyöty.