Case Cloud2: Markkinatutkimuksilla voi löytää piileviä tarpeita ja kasvattaa bränditietoutta
Pilvitalo Cloud2 halusi kerätä isojen suomalaisyritysten ajatuksia siitä, missä pilvikumppanit ovat parhaimmillaan ja mitä toisaalta voisi tehdä toisin. Kymmenien Funnelin toteuttamien haastatteluiden jälkeen ymmärrys on jälleen aiempaa parempi ja Cloud2:n tunnettuutta on taas kasvatettu.
TARVE: Kasvavan pilvitalon tunnettuuden kasvatusta ja lisätietoa asiakkaiden kipupisteistä, odotuksista ja tarpeista
Cloud2 on kasvava pilvitalo, joka tahtoo lisätä tunnettuuttaan ja houkuttelevuutta nykyisten ja uusien asiakkaiden parissa. Heitä kiinnostaa ymmärtää yritysten nykytilaa pilvipalveluiden hyödyntämiseksi ja kuulla, mikä yrityksille ja IT-päättäjille on pilvikumppanissa tärkeää. Avuksi otettiin Funnelin puhelinhaastatteluin tehtävä markkinatutkimus.
– Odotukset olivat korkealla. Tutkimme etukäteen eri vaihtoehtoja ja kumppaneita, mutta päädyimme Funneliin, koska tuntui, että Funnel ymmärsi tarpeemme parhaiten, kertoo Henri Grönlund, Cloud2:n toimitusjohtaja ja perustaja.
– Projektin aikana odotukseni ylittyivät ja yllätyin iloisesti – tämä on niin niche-toimiala, että on mahtavaa huomata, kun se ymmärretään näin hyvin, vahvistaa Cloud2:n Head of Marketing Lotta Näveri.
Funnelin kokemus monista pilvi- ja IT-toimialan markkinatutkimuksista auttoi hiomaan haastattelurungon tiiviiksi mutta informatiiviseksi paketiksi, joka on myös haastateltavalle vaivaton vastata vaikkapa auton ratista tai aamukahvin ääreltä käsin.
TOTEUTUS: Kaksi haastattelukierrosta ymmärryksen syventämiseksi
Projekti alkoi ensimmäisellä haastattelukierroksella tammikuussa, ja tulokset raportoitiin maaliskuussa. Tämän jälkeen kyselyrunkoa muokattiin Cloud2:n asiantuntijatiimin ja Funnelin yhteistyönä, ja käytiin heti toisen kierroksen kimppuun aiemmin saadun ymmärryksen syventämiseksi. Funnel analysoi haastatteludataa kesällä, ja lopulliset tulokset raportoitiin elokuussa.
Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina, ja Funnelin asiantuntijat haastattelivat yhteensä 77 henkilöä. Koska kohderyhmänä olivat paljon tavoitellut ja kiireiset suuryritysten IT-päättäjät, Cloud2:lla oli epäilyksensä siitä, miten oikeat henkilöt tavoitetaan ja saadaan haastateltua. Yllätys oli kuitenkin iloinen:
– Olin etukäteen hieman skeptinen, koska keskisuurten ja suurten yritysten IT-päättäjiä tuntuu joskus mahdottomalta tavoittaa puhelimitse. Tavoitettavuus ja osallistumisinnokkuus ylitti odotuksemme, ja saimme tärkeää tietoa meille uusista asiakkaista, Grönlund sanoo.
HYÖDYT: Parempaa asiakaskokemusta nykyasiakkaille ja prospektien puhuttelua oikein
Kahden haastattelukierroksen jälkeen Cloud2:lla on kasassa kattava paketti niin liidejä kuin ymmärrystä siitä, mikä IT-päättäjiä kiinnostaa pilvimarkkinassa ja mikä ratkaisee pilvikumppanin valinnassa. Pilvimaturiteetin mittaamisesta on apua, kun lähestytään erilaisia yrityksiä: pilven parissa aloittelevat tarvitsevat erilaista lähestymiskulmaa kuin pilvinatiivit yritykset ja päättäjät. Näin prospekteja on helpompi puhutella jo ensitapaamisesta lähtien tavalla, joka resonoi juuri heissä ja heidän tilanteessaan.
Myös Cloud2:n hyvät puolet kuultiin selkeästi niiltä, jotka jo tuntevat yritystä ja näistä teemoista voi rakentaa yhä parempia erottautumistekijöitä – tai parantaa entisestään niitä puolia, mitä päättäjät haluaisivat kuulla kumppanikentästä enemmän.
– Totta kai varmasti ymmärryksemme asiakkaitamme ja heidän toimintaprosessejaan kohtaan syventyy. Halusimme kysyä myös Cloud2:n brändistä kuullaksemme, millainen positio meillä on asiakkaisiin nähden ja mitä voisi vielä vahvistaa, Näveri kertoo.
Entä millaista palautetta Funnel saa projektista?
– Helppo antaa täydet kympit, kun on niin hyvä fiilis. Yhteistyö on ollut tosi aktiivista, ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu nopealla aikataululla. On ollut tosi kiva tehdä Funnelin tiimin kanssa yhteistyötä, kehuu Grönlund.
Cloud2
Cloud2 on epätavallisen palvelualtis pilvitalo – itähelsinkiläinen valo it-maailman yössä. Meiltä löytyy tämän maan parhaat pilviosaajat, jotka auttavat sinua ja yritystäsi ketterän kapinallisella otteella.
Business as unusual.
OTA YHTEYTTÄ
Pia Pulkkanen
Chief Ecosystem Officer
+358 40 082 0406
pia.pulkkanen@funnel.fi
Funnel somessa
Muita onnistumisiamme
Case Metsä Wood: Asiakaskokemus on kehittynyt jatkuvasti haluttuun suuntaan Funnelin asiakashaastatteluiden avulla
Metsä Woodin pitkäjänteisesti keräämä asiakaskokemusdata auttaa huomaamaan, missä onnistutaan ja missä täytyy vielä kehittää.
Case Vastuu Group: Ekosysteemitoiminnan mittaaminen selkeyttää toimintaa kaikille osapuolille
Ekosysteemikokemuksen mittaaminen on vielä harvinaista. Vastuu Group ja Funnel mittasivat CO2 DataHub -ekosysteemikokemusta.
Case Arrow: Uutta boostia toiminnanohjausjärjestelmien myyntiin
Funnel toteutti Arrow ECS:lle 100 puhelinhaastattelua selvittääkseen suomalaisen pk-yritysmarkkinan ERP-järjestelmätarpeita.
Case Metsä Wood: Asiakaskokemus on kehittynyt jatkuvasti haluttuun suuntaan Funnelin asiakashaastatteluiden avulla
Metsä Woodin pitkäjänteisesti keräämä asiakaskokemusdata auttaa huomaamaan, missä onnistutaan ja missä täytyy vielä kehittää.
Case Vastuu Group: Ekosysteemitoiminnan mittaaminen selkeyttää toimintaa kaikille osapuolille
Ekosysteemikokemuksen mittaaminen on vielä harvinaista. Vastuu Group ja Funnel mittasivat CO2 DataHub -ekosysteemikokemusta.
Case Arrow: Uutta boostia toiminnanohjausjärjestelmien myyntiin
Funnel toteutti Arrow ECS:lle 100 puhelinhaastattelua selvittääkseen suomalaisen pk-yritysmarkkinan ERP-järjestelmätarpeita.