Funnel
  • Etusivu
  • Palvelut
    • B2B-asiakkuuksien kasvattaminen
      • B2B-Asiakaskuuntelu
      • Win/Loss-analyysi
      • ABM – Account Based Insight & Marketing
    • B2B-asiakaskokemus
      • Asiakaspulssi
      • B2B-Asiakaskokemusmittaus
      • B2B-Asiakaskokemusmittauksen kehittäminen
      • Sidosryhmäkuuntelu ja -mittaus
    • B2B-markkinatutkimukset
      • B2B-Markkinakuuntelu
      • B2B-Markkinakartoitus
    • Valmennukset ja konsultointi
      • Erottautuminen ja kilpailuetu
      • Myynnin ja asiantuntijoiden valmennukset
  • Referenssit
  • Ajankohtaista
  • Blogit
  • Teemat
    • Asiakasarvo
    • Kilpailuetu
    • B2B-asiakaskokemus
    • B2B-asiakasymmärrys
    • B2B-segmentointi 
    • B2B-ekosysteemi
  • Yhteystiedot
  • in English
Valitse sivu

Liiketoiminta-analyysi eli Business landscape on myyjän paras ystävä

mennessä Jiao Wang | Account Based Marketing (ABM), B2B-myynti, Blogit

Liiketoiminnan ympäristön analyyseja on tehty yrityksissä iät ja ajat. Niihin on olemassa useita klassisia viitekehyksiä SWOT-analyysistä Porterin viiden kilpailuvoiman malliin. Näissä pääpaino on usein kilpailijakentän kartoittamisessa ja omassa positiossa suhteessa kilpailijoihin. Tässä blogissa halusin syventyä liiketoiminta-analyysin harvinaisempaan alalajiin eli omien asiakkaiden analysointiin.

Yrityksillä on paljon dataa ja materiaalia asiakkaistaan, mutta usein tieto on hajallaan ja yksittäisten ihmisten sähköpostien syövereissä. Pörssiyhtiöistä on myös paljon julkista tietoa, mutta kokemuksemme mukaan harva myyjä on ehtinyt kahlata kaikkea tietoa systemaattisesti läpi.

Näistä lähtökohdista myyntiavaukset ovat usein pistemäisiä, asiakkaan puolelta yhteyshenkilöt ovat operatiivisella tasolla eikä myynti pääse strategiselle tasolle vaikuttamaan. Myös sisäinen yhteistyö voi kinnata, kun asiakkuudesta ei ole yhtenäistä näkemystä. Näihin haasteisiin Funnelin asiakkaat ovat hyödyntäneet liiketoiminta-analyysia, joka voidaan tehdä nykyisille tai potentiaalisille asiakkaille.

Miksi asiakkaille pitäisi tehdä liiketoiminta-analyysia?

Vaikka liiketoiminta-analyysien tekeminen asiakkaille on vielä melko ainutlaatuista, myyjät ja myyntijohtajat eivät ole tarvinneet erityisiä vakuutteluja sen hyödyistä. Tässä muutamia esimerkkejä liiketoiminta-analyysin hyödyistä suoraan asiakkailtamme.

Kokonaisvaltainen näkemys asiakkuudesta ja pikakaista strategiselle tasolle

Liiketoiminta-analyysi antaa myyjälle ja myyntitiimille konkreettisen työkalun hahmottaa asiakkaan maailmaa kokonaisvaltaisesti. Se auttaa ymmärtämään, miten yhteistyö linkittyy asiakkaan strategiaan. Näin asiakkaan kanssa päästään keskustelemaan operatiivista tasoa syvemmälle ja ymmärretään paremmin, miten voidaan vaikuttaa strategisiin päättäjiin.

Parhaimmillaan liiketoiminta-analyysi toimii uusien yhteistyömahdollisuuksien tai asiakkuuden syventäjänä tai avaajana, kun dokumentti voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi ja varmistaa, onko ymmärretty asiakkaan strategia oikein.

Lue myös: Mitä on tavoitteellinen asiakkuuksien johtaminen? >>

Sisäisen yhteistyön vahvistaminen ja organisaation tuki myyjälle

Yksikään myyjä ei ole saari, vaan tarvitsee tukea muun muassa myyntitiimiltä, myyntijohdolta, markkinoinnilta ja yrityksen johdolta. Tuen antamista ja sisäistä yhteistyötä hankaloittaa usein se, että tarpeeksi yksinkertaista, yksiselitteistä, yhteen paikkaan koottua kattavaa materiaalia asiakkaasta ei ole saatavilla.

Isommassa asiakkuustiimissä viesti asiakkaan suuntaan on kokemuksemme mukaan harvoin yhtenäinen ja samoja arvolupauksia toistava. Jos asiakaskasorganisaation eri tasoilla osataan kommunikoida samanlaisilla, keskustelukumppanille resonoivilla ja merkityksellisillä viesteillä, on isompi mahdollisuus saada viestiä läpi myös ylimpään johtoon.

Parhaimmillaan liiketoiminta-analyysin avulla koko myyntitiimillä myyntijohtoa myöten on yhteneväinen ymmärrys asiakkaalle tärkeistä painopistealueista ja yritys osaa viestiä yhtenäisesti käyttäen hyödyksi markkinoinnin tuottamia osuvia materiaaleja.

Osa asiakkaistamme on hyödyntänyt liiketoiminta-analyysia myös ylimmän johdon tapaamisissa. Tällöin Firma A:n myyntitiimi on tehnyt omalle toimitusjohtajalleen lyhyen briiffin Asiakasyrityksen B tärkeimmistä strategisista painopistealueista. Näin Firma A saa hyvää lisäpontta ja ajankohtaista tietoa keskusteluun Asiakasyritys B:n toimitusjohtajan kanssa. Myyntitiimi sai Asiakasyrityksen ylimmältä johdolta kiitosta siitä, että tapaamiseen oli valmistauduttu hyvin ja keskusteluissa päästiin nopeasti molempia osapuolia kiinnostaviin aiheisiin.

Liiketoiminta-analyysi on osa Account Based Marketingia

Liiketoiminta-analyysi on jo itsessään hyvin monikäyttöinen dokumentti, mutta parhaimmillaan se on osana Account Based Marketing -kokonaisuutta.

Kun on tiedossa asiakasyrityksen strategiset painopistealueet ja niiden tavoitteet, seuraava askel on oman yrityksen tarjooman mäppääminen asiakkaan tarpeisiin. Parhaimmillaan ymmärrys asiakkaasta ui asiakkuussuunnitelmaan, joka voidaan rakentaa kokonaan asiakkaan tarpeista käsin.

Lisää ymmärrystä asiakkaasta voidaan hankkia haastattelemalla asiakasyrityksen strategisia päätöksentekijöitä ja vaikuttajia. Liiketoiminta-analyysistä hankitun tiedon pohjalta voidaan aidosti keskustella asiakaslähtöisesti ja asiakkaalle kiinnostavista teemoista.

Jiao Wang
Head of Production, Insight
+358 44 060 2760
jiao.wang@funnel.fi

Ajankohtaista

  • Asiakaskokemuksen seuranta on johdon tärkein kompassi
  • Asiakaskeskeisyys ei ole vain asiakaskokemuksen mittausta vaan aidon arvon luomista asiakkaiden kanssa
  • Case ExpandFibre: Ekosysteemikokemusta mitataan vielä harvoin

Aiheita

  • Account Based Marketing (ABM)
  • Asiakasarvo
  • Asiakaskokemus / CX
  • Asiakasymmärrys / Customer Insight 
  • Asiakkuudenhoito
  • B2B-markkinointi
  • B2B-myynti
  • Ekosysteemit
  • Kartoitus
  • Yritysmarkkinan tila

Kirjoittajat

Terhi Kallio
Tarja Lähdemäki
Pia Pulkkanen
Mika Rautiainen
Jiao Wang
Satu Saari
Tiina Häikiö
Vierailijat
funnel-logo

Funnel 2.0 Oy
Kornetintie 6
00380 Helsinki
info[at]funnel.fi

AJANKOHTAISTA

Asiakasarvo - mitä se on ja miksi se on tärkeää?
Kartoitukset
Caset
Blogi

FUNNEL

Palvelumme
Yhteystiedot
Avoimet työpaikat
Asiakkaamme
Tietosuojaseloste

Aiheita

Account Based Marketing (ABM) Asiakasarvo Asiakaskokemus / CX Asiakasymmärrys / Customer Insight  Asiakkuudenhoito B2B-markkinointi B2B-myynti Blogit Caset Ekosysteemit In English Kartoitus Uutiset Yritysmarkkinan tila

Tutkimushaastateltavalle

Dialogi asiakkaamme asiakkaan, eli sinun, kanssa on tärkeä tekijä asiakkaamme tarjoaman palvelun kehittämisessä ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Osallistumalla haastatteluumme pääset kehittämään myös sinulle tarjottavia palveluja ja tuotteita.

Lue lisää

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
© Funnel 2.0 Oy
Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi ja kävijäliikenteen tilastointiin. Lue lisää
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT