Funnel Blogi
Lue blogistamme toimintamme teemoihin liittyvistä ajankohtaisista ajatuksista. Isosti käsiteltäviä aiheita ovat B2B-asiakaskokemus, asiakasymmärrys, asiakasarvo sekä kilpailuetu ja ekosysteemit.
Tunteella ja taidolla – eli tunteiden merkityksestä B2B-kaupankäynnissä
Vaikka ajattelisimmekin olevamme erittäin rationaalisia päätöksentekijöitä, tunteet vaikuttavat silti myös yritysmaailmassa.
Miten arvolupaus lunastetaan?
Kun arvolupaus on määritelty, asiakasarvotyö on vasta alkumetreillä: määritelty arvolupaus pitäisi myös lunastaa.
Mitä ekosysteemit ovat ja mitä ne vaativat toimiakseen?
Jotta ekosysteemi saadaan ylipäätään toimimaan, tarvitsee se osapuolten välistä luottamusta, joka puolestaan saavutetaan avoimuudella.
Asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys – mittaatko syytä vai seurausta?
Asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys ovat termejä, joita käytetään usein ristiin ja toistensa synonyymeina. Ne tarkoittavat kuitenkin hieman eri asioita, vaikka molempia voi ja kannattaa mitata.
Miten luoda hyvä arvolupaus? 4+1 vinkkiä arvolupaustyöhön
Hyvä arvolupaus lupaa tuottaa asiakkaalle arvoa heille merkityksellisellä tavalla. Mutta miten luoda tällainen arvolupaus?
3 askelta hyvään arvolupaukseen
Mitä arvolupaus tarkoittaa? Entä mikä on hyvän arvolupauksen määritelmä? Lue neuvot hyvän arvolupauksen luomiseen.
Haastattelututkimus on laadullista ja laadukasta
Huomattava osa tekemistämme tutkimuksista toteutetaan haastatteluin ja siten analysoimamme aineisto on laadullista. Tässä muutama keino, millä varmistamme, että laadulliset tutkimukset onnistuvat ja tuottavat luotettavaa, hyödyllistä tietoa.
Uuden arvon luominen yhdessä asiakkaan kanssa – molemminpuolisella voitolla
Bisneksessä pärjäävät yhä paremmin ne, jotka hallitsevat tiedolla johtamisen ja jotka ovat löytäneet tavan kasvaa yhdessä asiakkaidensa kanssa toisiaan kehittäen.
Asiakassuunnitelman ABC
Hyvin laadittu asiakassuunnitelma auttaa johtamaan B2B-asiakkuuksia menetyksekkäästi ja tehokkaasti.
Asiakasymmärrystä B2B-verkkokaupasta – Miten se eroaa B2C-verkkokaupasta?
Digitalisaation ja toiminnan tehostamisen myötä B2B-ostamisen on ennustettu jossain määrin siirtyvän verkkoon B2C-verkkokaupan tavoin. Ihan kopioimalla se ei kuitenkaan onnistu.
Mitä on tavoitteellinen asiakkuuksien johtaminen?
B2B-asiakkuuksien johtaminen vaatii aktiivista kuuntelemista ja uteliaisuutta asiakkaan liiketoimintaa kohtaan.
Asiakaskeskeisyys on tekoja, mutta myös asenne
Hyvä asiakasymmärrys on asiakaskeskeisyyden perusta. Asiakaskeskeisyyden saavuttaminen taas vaatii tekojen lisäksi halua katsoa maailmaa asiakkaan silmin.
Asiakasarvo strategiaan pohjautuvan kasvun, kannattavuuden ja uudistumisen ajurina
Kun yritys tuottaa asiakkailleen erottuvaa, merkityksellistä arvoa, tuottavat myös asiakkaat yritykselle arvoa. Näitä ovat esimerkiksi taloudelliset tuotot, kannattavuus ja pitkät asiakassuhteet.
Johtaja, annatko datan auttaa?
Parhaimmillaan tiedolla johtaminen tuottaa parempia tuloksia, kun organisaation johdossa tiedetään, miksi esimerkiksi virheet toistuvat tai miksi tietyissä asioissa onnistutaan.
Millainen on hyvä B2B-ekosysteemi ja miten sitä johdetaan?
Aidossa ekosysteemissä yritykset luovat yhdessä arvoa enemmän kuin yksin toimiessaan. Mitä enemmän toimijoita tällaisessa ekosysteemissä on, sitä enemmän arvoa tuotetaan.
B2B-yritys, tee kannattava uudenvuodenlupaus – luo arvolupaus
Hyvä arvolupaus kertoo, millaista asiakasarvoa asiakkaanne voi odottaa tehdessään yhteistyötä kanssanne.
Asiakaskeskeisyys kansainvälisillä markkinoilla
Kasvuun ja tulevaisuuteen fokusoiminen saattaa suomalaisesta tuntua mielekkäältä tavalta vakuuttaa asiakasta yhteistyön eduista. Kansainvälisillä markkinoilla toimiessa tulee kuitenkin huomioida eri kulttuurialueiden erilainen tulevaisuusorientaatio.
Hyvä asiakasymmärrys on palvelumuotoilun lähtökohta myös yritysten välisessä liiketoiminnassa
Palvelumuotoilun lähtökohtana on vahva B2B-asiakasymmärrys. Sen kolme tasoa auttavat hahmottamaan kehityksen lähtökohtia parhaiten.
Asiakaskokemusta ohjataan rohkeudella ja läpinäkyvyydellä
Kun yrityksen omat kyvykkyydet tunnistaa ja pystyy määrittelemään realistiset tavoitteet, voi kurkistaa kasvun kuiluun: mitä täytyy tehdä, jotta päästään ylittämään kuilu toiselle puolelle, jossa olemme saavuttaneet tavoitteemme?
Kulttuurikommunikaatio kansainvälisillä markkinoilla
Viestiessämme oman kulttuuripiirimme ulkopuolelle kohtaamme usein kommunikaatiohaasteita, jotka eivät rajoitu ainoastaan kieleen.
Kilpailukykyä vai kilpailuetua?
Kilpailukykytekijät ovat täysin eri asioita kuin erottautumistekijät, saatika asiakkaille merkityksellistä arvoa tuottavat kilpailuetutekijät.
Asiakasarvon portaat askel askelelta
Asiakasarvon portaat auttavat hahmottamaan, miten asiakasarvoa voi syntyä: sitä voi yrittää synnyttää, mutta on asiakkaasta kiinni, kokeeko hän arvoa.
Kvalitatiivisen tiedon hyödyt B2B-asiakaskokemuksen mittaamisessa
Määrällinen tieto koostuu yleensä numeerisista arvioista, kun taas laadullinen tieto sisältää esimerkkejä, tunnekokemuksia ja kuvailua. Laadullisen tiedon avulla organisaatio oppii tunnistamaan omat heikkoutensa, vahvuutensa ja kehitysalueensa.
Hyvä myyjä myy – mutta miten? Vinkkejä B2B-myyntiin
Millainen on hyvä B2B-myyjä? Kokosimme yhteen vinkit tulokselliseen B2B-myyntiin sekä sudenkuopat, jotka jokaisen myyjän tulisi kiertää kaukaa.
Kilpailu on aina asiakaskokemusten välistä
Asiakas ei osta tuotetta tai palvelua sen itsensä takia, vaan johonkin tarkoitukseen. Tämä tarkoitus määrittelee odotetun asiakasarvon, joka on yhdistelmä tuotteen tai palvelun tuottamaa hyötyä sekä tuotteen toimittamisen tai palvelun tuottamisen laatua.
B2B-markkinatutkimus – mistä lähteä liikkeelle?
B2B-markkinatutkimus on tehokas tapa selvittää muuttuvan markkinan tavoitteita ja kehityskohteita. Tutkimuskysymysten asettelu on laadukkaan lopputuloksen kannalta yksi tutkimuksen tärkeimmistä vaiheista.
PowerBI on meidän kaikkien työkalu
Laadullinenkin data muuntuu graafeiksi ja prosenteiksi. Asiantuntevan data-analyytikon rakentamana analytiikkatyökalu PowerBI toimii kuin unelma ja tieto järjestyy helposti vertailtavaan ja selkeään koontinäkymään.
Hyvä B2B-asiakaskokemus lähtee hyvästä työntekijäkokemuksesta
Asiakkaisiin ja työntekijöihin panostaminen tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia. Työpaikkaansa sitoutuneet työntekijät haluavat tarjota asiakkailleen parhaan mahdollisen kokemuksen, jolloin hyvän kierrosta tulee jatkumo.
Luottamuksen rakentaminen B2B-ekosysteemiyhteistyön toimivuuden ja menestyksen avaintekijänä
Ekosysteemit tarjoavat osallistujilleen mahdollisuuden uusien markkinoiden avaamiseen ja liiketoimintamahdollisuuksien luomiseen samanhenkisten yritysten kanssa.
Muistutus: Lisää CX-mittaus strategiaan ja budjettiin
Asiakaskokemuksen hoitaminen ja mittaaminen tulisi olla pitkäjänteistä. Strategiaan vietynä resurssointi helpottuu huomattavasti.
Asiakasarvo strategisena menestystekijänä B2B-liiketoiminnassa
Organisaatio voi oppia ymmärtämään asiakasarvoa kysymällä asiakkailtaan mahdollisimman avoimia kysymyksiä, jotka avaavat mahdollisuuksia auttaa heitä juuri heille merkityksellisissä asioissa.
Asiakaskeskeisyys on avain asiakaskokemuksen kehittämiseen ja odotusten ylittämiseen
Asiakaskeskeisyyden ytimessä on yhdessä tekeminen ja tärkeiden kehityskohteiden tunnistaminen.
B2B-myyjä, ymmärrätkö miten asiakkaasi ostavat?
Verkosta löytyvä informaatio on tehnyt B2B-ostajan itsenäisen tiedonkeruun ja toimittajien vertailun helpommaksi. Tämä rajoittaa myyjän mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan päätöksentekoon.
Asiakaskokemus tuo B2B-brändisi teoriasta käytäntöön
B2B-asiakaskokemus muodostuu valtavan monesta osatekijästä, ja kaiken keskiössä on asiakkaan saama arvo. Miten brändinne tekemä arvolupaus realisoituu asiakkaalle?
Tekijöidensä tuntuinen työpaikka – 2020 tarjosi tilan uudistumiselle
Kulunut vuosi 2020 on ollut monelle ja monella tapaa koettelemus. Mutta erikoiset olosuhteet ovat tarjoilleet osalle myös hienoja mahdollisuuksia. Olemme Funnelissa saaneet olla näiden jälkimmäisten onnekkaiden joukossa.
Hyvä myyjä, villasukissa?
Etätapaamisiin siirtymisen myötä B2B-myyjät tarvitsevat uudenlaisia työkaluja asiakkaan hereillä pitämiseen virtuaalisissa tapaamisissa. Tuoreen kartoituksemme mukaan kuitenkin vain harva yritys on panostanut verkossa toimiviin myyntitapoihin.
Miten vahva B2B-brändi luodaan? 4 vaihetta tylsästä timantiksi
Vahvan B2B-brändin rakentamisessa kaikki lähtee liikkeelle erottuvien ja osuvien lupausten luomisesta. On tärkeää ymmärtää, mikä tuottaa arvoa teidän asiakkaillenne.
Hyöty ei aina tuota arvoa asiakkaalle
Hyöty tuottaa asiakkaalle arvoa vasta, kun sillä on asiakkaalle merkitystä. Sen sijaan, että yritys kehiteleee palveluihinsa tai tuotteisiinsa yrityksen sisäisestä näkökulmasta hyödyllisiä uusia ominaisuuksia, tulisikin pysähtyä miettimään, mikä on asiakkaalle merkityksellistä.
Asiakaskokemus meni tunteisiin – ja niin pitää mennäkin!
Taloudellisesti menestynestyneitä yrityksiä tarkasteltaessa korostuvat investoinnit B2B-asiakaskokemuksen kehittämiseen ja sen mittaamiseen. Yksi tärkeimmistä kilpailueduista tänä päivänä onkin asiakaskokemus.
Segmentointi ja asiakasarvoon panostaminen ovat resepti hedelmällisiin B2B-kumppanuuksiin
Asiakasarvon tutkiminen ja segmentoinnin tekeminen ovat ainekset hedelmällisiin, strategisiin kumppanuuksiin. Miten otat ne hyötykäyttöön matkalla kohti parempaa B2B-kumppanuutta?
Hei hei NPS – tervetuloa kumppanuusdialogi
Asiakas ei motivoidu antamaan palautetta, jos hän ei koskaan näe siitä seuraavia toimenpiteitä ja selkeää kehitystä. Miksi antaa pyyhkeitä, jos reaktiona palautteeseen on olankohautus ja toiminta jatkuu kuten ennenkin?
Mikä saa asiakkaat pysymään asiakkaina
Kysymykseen ei ole helppoa eikä yksiselitteistä vastausta. Varmaa on se, että asiakastyytyväisyys, suositteluhalukkuus tai asiakasuskollisuus ovat seurausta vahvasti positiivisesta asiakasarvosta.
B2B-myyjän muistilista
Minkälainen on hyvä B2B-myyjä, tai mitä taitoja hän tarvitsee? Lista on aika lyhyt, mutta käytännössä välillä vaikea toteuttaa. Tässä kahdeksan vinkkiämme hyvään myyntitapaan.
Kuuntele, niin tulet kuulluksi
B2B-asiakaskuunteluissa tartumme pieniinkin nyansseihin. Haluamme tietää miksi asiat ovat niin kuin ne ovat, ja miten sudenkuopat voidaan välttää jatkossa.
Vielä kerran koronasta: mikä muuttui yritysten arjessa?
Haastatteluista selvisi, että arki on muuttunut peruuttamattomasti kaikissa yrityksissä. Menossa on uudelleenorientoitumisen jakso.
Salatiede nimeltään myyntijohtaminen
Ensimmäinen oivallus minulle on ollut, ettei myyntiä voi johtaa. Mutta myymistyön tekemistä ja myyntityötä tekeviä ihmisiä voi.
Strategia – heitä sillä vesilintua
Muutoksissa on myös hyötyä strategiasta, joka pyrkii asiakkaalle arvoa tuottaviin, tehokkaisiin toimintamalleihin.
Asiakasymmärrys uudistumisen moottorina – Case Box by Posti
Palveluliiketoiminnassa arvo syntyy yhteistyössä asiakkaan kanssa ja siksi asiakasymmärrys on liiketoiminnan uudistumisen elinehto.
Musta joutsen tuli ja kusi mun muroihin
– Ekosysteemi voi esimerkiksi tuottaa tietoa, jota yritys yksinäisenä ei voisi niin syvällisenä löytää, Tarja Ilvonen kirjoittaa.
Auttaminen on kuuntelemista
Jos asiakkaan auttaminen kuuluu arvoihinne, on hyvä pohtia säännöllisesti, mitä asiakkaan auttaminen oikeastaan on. Sen sijaan, että kysytte miten voin auttaa, päivitä kysymys muotoon miten voin auttaa tänään.
Pysy liikkeellä ja menesty yhdessä asiakkaidesi kanssa
Nyt jos koskaan on otollinen aika keskittyä oleelliseen: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten ymmärtämiseen ja liiketoiminnan elinkelpoisuuden varmistamiseen.
Advisory Boardista uutta potkua liiketoiminnan kehittämiseen
Advisory Board -toimintamalli voi laittaa myös johtajan ahtaalle hyvässä hengessä. Lue Mika Rautiaisen mietteet mallin toimivuudesta Funnelissa.
Kolme askelta asiakasarvoa tuottavaksi organisaatioksi
Asiakasarvon tuottamisessa on pohjimmiltaan kyse kyvystä auttaa. Tässä kolme askelta auttamiskyvykkyyden kasvattamiseen.
Advisory Boardin uusi tuleminen – ulkopuolista osaamista johdon tueksi
Tarja Ilvonen kertoo blogissaan InHunt Groupin luotsaamasta Advisory Board -toimintamallissa, jonka kehittelyssä Funnel 2.0 on mukana.
Asiakasarvo vaikeasti kopioitavan kilpailuedun lähteenä
Ymmärrys asiakkaan kokemasta arvosta eli asiakasarvosta rakentaa organisaatioon kilpailuetua. Lue Tarja Lähdemäen blogi aiheesta.
Asiakasarvo kasvattaa yrityksen arvoa
Asiakasarvo tarkoittaa asiakkaan kokemaa arvoa yrityksen tuotteista, palveluista ja palvelusta. Koettu arvo on vahvasti sidoksissa asiakkaiden odotuksiin.
Mistä hyvä kumppaniekosysteemi rakentuu?
Toimiva ekosysteemiyhteistyö auttaa täyttämään asiakkaan odotukset, mutta mitä siihen vaaditaan? Lue uusin blogimme aiheesta.
Asiakaskokemuksen mittaaminen tuotti hyvää kokemusta
Oikea-aikainen ja luontevasti toteutettu asiakaskokemuksen mittaaminen luo parempaa asiakaskokemusta. Pysäyttävä kysymys muutti koko kokemukseni lounaasta.
Hyvin suunniteltu asiakaskuuntelu poikii laadukkaita vastauksia
Kysymyksenasettelulla on väliä: kysymyksen pitää olla riittävän selkeä ja muotoiltu siten, että se mittaa niitä asioita, joita halutaan mitattavan.
Kiireelle hyvästit – läsnä olemisen tehokkuus
Laadukkaan lopputuloksen saavuttamisessa työyhteisön merkitys korostuu. Funnel toivottaa menestyksekästä vuotta 2019!